پروژه پایانی رشته طراحی صنعتی با عنوان مسائل و موضوعات طراحی صنعتی

پروژه پایانی رشته طراحی صنعتی با عنوان مسائل و موضوعات طراحی صنعتی

فایل بصورت ورد (قابل ویرایش) و در56 صفحه می باشد.

2-1- تعریف انتظارات کارفرما یا بازار و محدوده طراحی

تمام مکانیزمها Can/over فرض می شوند.

  • امکان استفاده برای فرمان چپ و راست با کمترین تغییرات ممکن باشد.
  • به دلیل ارتقای سیستمهای مکانیکی (فنی موجود) نیاز به تغییر و بهینه سازی سیستم داشبورد جهت نمود ظاهری این تغییرات.
  • موقعیت: Panel gauge و controler ها ثابت می باشد.
  • مشخصات ارگونومی ثابت تعیین شده است.
  • ثابت بودن point راننده و سرنشین، پانلهای بدنه، پدالها و فرمان، Ip panel، ترمز دستی، دسته سیم.
  • تعداد تولید داشبورد محدود بوده 1000 عدد در سال می باشد. که از این تعداد 300-200 عدد صادر می شود که عمدتاً بازار صادراتی کشورهای شمال افریقا می باشند.
  • طراحی داشبورد که تولید آن به تعداد محدود 1000 عدد می باشد

    (Low Volume).

  • با مشخصه های زیبایی شناسی متناسب با لندرور کلاسیک باشد.
  • امکان استفاده از فرمان چپ و راست با کمترین تغییر ممکن باشد.
  • مباحث عملکردی در طراحی جدید مد نظر قرار گیرد.
  • اولویت های فرمی برای نشان دادن ارتقای کیفی و تکنولوژیکی محصول در نظر قرار گیرد.

3-1- تعیین استراتژی و اهداف کلان و خرد پروژه: 4-1- تعیین روش های پژوهش و تفسیر مشکل:

روشهایی که برای جمع آوری اطلاعات در مورد این پروژه مدنظر قرار داده شده عبارتند از:

  • اطلاعات کتابخانه ای
  • عکس
  • پرسشنامه
  • استفاده از اینترنت

آنچنان که در قسمت 2-1 و 3-1 پروژه بعضی از انتظارات کارفرما و اولیت های طراحی آمده است مشخص می نماید که در طراحی داشبورد باید چندین فاکتور را در نظر گرفت تا بتوان طرحی را ارائه داد که هم سبب افزایش تقاضا و هم تشویق تولید کننده برای ارتقاء محصولات خود شود.

طراحی متناسب با خطوط کلی LANDROVER کلاسیک و در عین حال ساده و امروزی می تواند سبب جذب مشتری بخصوص قشر جوان به سمت این ماشینها که عمدتاً کاربرد آنها در مسائلی جون شکار، تفریحات کوهستانی، و اداره جات می باشد را فراهم کند.

طراحی که سبب افرایش کلاس ظاهری خودرو شود صاحب خود را راضی کرده و در عین حال سبب تبلیغ محصول می شود.

شاید بتوان با افزایش امکانات جانبی و ظاهری در محصول نیز گامی در جهت افزایش کلاس خودرو برداشت.

آنچه در این راستا برای کارفرما اهمیت پیدا می کند تا انگیزه برای Redesigh خودرو (Interior) به وجود آورد. قطعاً بالا بردن کلاس خودرو و جذب مشتریان بیشتر می باشد.

و مشکلاتی که در این بین گربیان گیر طراحی می باشد. محدود بودن کارفرما به لحاظ تولید کم این محصول و صرف هزینه های کمتر می باشد که خود این مشکلات نیز رقیبین آن مشکلاتی دیگر را ناشی می شود. مشکلاتی چون ثابت بودن نشانگرهای اطلاعاتی و کنترلها، همچنین Hpoint سرنشین قطعاً در روند طراحی مشکلاتی را بروز خواهد داد. محدود بودن طراح در طراحی این داشبورد کاملاً مشخص و محرز می باشد. ولی آنچه کارفرما و بازار را راضی می کند. در نهایت طراحی خواهد بود که بتواند درهای بیشتری را به سوی طراحی های آینده و جذب مشتری بیشتر هم برای کارخانجات و هم برای طراحان را فراهم کند.

تاریخچه لندرور:

شروع تولید و گسترش دامنه تولیدات در کشورهای مختلف:

سریI: از سال 1948 الی 1957 میلادی

سری II: از سال 158 الی سال 1971 شروع خرید ایران از شرکت رور انگلستان

سری III: از سال 1971 الی 1983

ادامه سری III توسط شرکت سانتانا و شروع خرید ایران از سال 1981 از سانتانا

برای خرید خوردو وانت 109، 4 سیلندر بنزینی 2250

شروع مدنیزه I در سال 1371 الی 1373

شروع مدرنیزه II از سال 1373 الی 1374

حجم و خودکفایی قطعات لندرور در طی سال های گذشته:

  • تعداد قطعات که تا پایان سال 70 ساخت داخل کشور شده از CKD حذف شده است بالغ بر 166 قلم می باشد.
  • تعداد قطعاتی که در سال 71 و 72 از CDK حذف شده است 127 قلم.
  • تعداد قطعاتی که در سال 73 از CDK حذف شده است بالغ بر 214 قلم + قطعات شناسی 120 قلم.

اتومبیل لندرور اولین اتومبیل دو دیفرانسیلی است که در ایران ساخته شده و به خط تولید برده است. این اتومبیل با ویژگی های بخصوص به خود برای مناطق خشن جغرافیایی بسیار مناسب است. خصوصاً مناطقی که نیاز به سرعت کم و قدرت زیاد می باشد. از ویژگی های این خودرو است که دارای جعبه دنده کمکی شامل یک دنده سبک و یک دنده سنگین است.

در قسمت انتهایی گیربکس این اتومبیل یک دریچه وجود دارد که با برداشتن این دریچه و وارد کردن یک شانت هزار خاری می توان نیور را از گیربکس این خودرو خارج و توسط یک گاردان به پشت خودرو انتقال داد و از آنجا این نیرو را برای هر کاری که احتیاج به یک محور گردنده باشد استفاده نمود (سیم بکسل و…)

بعد از مدتی شرکت سانتانا (Santana) از کشور اسپانیا امتیاز تولید و فروش خودرو لندرور و قطعات یدکی آن را از کشور انگلستان و شرکت Rover خریداری نموده است و هم اکنون کلیه کشورهای تولید کنده لندرو قطعات خود را از شرکت سانتانا دریافت می کنند. هم اکنون شرکت Rover تولید دیگری به نام discovery به بازارهای جهانی عرضه نموده و با بالاترین قیمت در مورد این نوع خودروها یعنی حدود 40000 دلار برای هر خودرو در بازارهای جهانی به فروش می رسد که این نشان دهنده میزان کارایی این خودرو است.

جریان تولید

جریان تولید و عملیاتی که جهت ساخت اتومبیل لندرور در این شرکت انجام می شود به قرار زیر است:

  • قیچی کاری
  • پرسکاری
  • قالب سازی و تراشکاری
  • جوشکاری
  • نقطه جوشکاری
  • نقاشی
  • خیاطی
  • مونتاژ

هر یک از عملیات فوق پیرو تکنولوژی خاصی است و از برنامه ریزی مخصوصی پیروی می کند که در زیر اشاره شده.

1- قیچی کاری:

اکثر قطعات بدنه لندرور در خود کارخانه تولید می گردد و نحوه تولید این قطعات

خط مونتاژ

ایستگاه های کلی خط مونتاژ به صورت زیر می باشد:

  • ابتدا صندوق اکسل های جلو و عقب باز شده و کمک فنرها و کردپیلها روی اکسل های جلو و عقب نصب می گردد.
  • در ایستگاه شماره 2 موتور و گیربکس صندوق های آنها توسط جرثقیل پنوماتیک سقفی بر روی فیکسچر (Fixture) قرار گرفته و به یکدیگر متصل می گردند.
  • پس از تولید شاسی در داخل کارخانه بر روی گاری، اکسل های جلو و عقب بر روی شاسی سوار شده و لاستیک های ضربه گیر شاسی نصب می گردند.
  • در ایستگاه شماره 4 باک و تنظیم شناور ابتدا نصب شده و سپس منبع اگزوز نصب می گردد و سپس لوله کشی سیستم ترمز انجام می گیرد. از دیگر کارهایی که در این ایستگاه صورت می گیرد نصب ترمز دستی و نصب کمک فرمان و جلوبندی است و در نهایت توپی فرمان روی شاسی نصب می گردد.
  • در ایستگاه شماره 5 ابتدا پایه موتور و پایه گیربکس نصب گردیده و سپس کاردان های جلو و عقب (به دلیل دو دیفرانسیلی بودن خودرو) نصب می گردد. در مرحله بعدی در همین ایستگاه و اسکازین گیربکس، دیفرانسیل و سگدست ها ریخته می گردد و پس از آنجا که باطری و اتصالات نصب می گردد و در مرحله آخر در همین ایستگاه بوق و اتوماتیک استارت نصب می گردد.
  • در ایستگاه شماره 6 ابتدا داشبورد نصب گردید و سپس فرمان و میل فرمان ها نصب و سپس میزان می گردنند و سیستم های ترمز و کلاچ هواگیری شده و چهار چرخ ماشین رگلاژ می گردند و در آخر رادیاتور نصب می گردد.
  • در ایستگاه شماره 7 نصب کفی اتاق و نصب رکاب آهنی درب ها و نصب دیاق ها و خیرآبندی درها و همچنین سینی رویگیربکس نصب می گردد.
  • در این ایستگاه زیر صندلی ها و رکاب های زیر پا نصب می گردد.
  • در این ایستگاه بغل اطاق ها و سقف نصب می گردد.
  • در این ایستگاه ابتدا چرخ ها نصب شده و اتومبیل از این پس بر روی چرخ های خود حرکت می کند و در مرحله بعدی شمع زیر داشبورد و زه ها بغل داشبورد نصب می گردند و پس از آن خودرو کمی به جلو رانده می شود و در آنجا می شود و در آنجا چراغ های بزرگ و کوچک داخلی قاب شیشه بغل نصب می گردد و هم زمان گروهی در داخل کاپوت باطری و سیم های اتصال را نصب کرده و سیم کیلومتر را به داشبورد اتصال می دهند.
  • در این ایستگاه بنزین به داخل باک ریخته شده و روغن موتور نیز به داخل موتور ریخته می گردد و هواکش و سیم ساسات نصب می گردد.
  • در ایستگاه شماره 12 سینی های زیر پا نصب شده و سپس زه و گردگیریهای ترمزدستی و دنده های کمک نصب می گردد. در مرحله بعدی کائوچی های سر دسته دنده های نصب می گردد و پس از آن سینی زیر رادیاتور نصب می گردد و پس از آن سینی جلو رادیاتور و سینی پشت شماره شهربانی نصب می گردد. در این ایستگاه مرحله آخر سپر جلو نصب می گردد.
  • در این ایستگاه زنجیر و رگلاژ درب عقب و همچنین خار و لولای درب ها نصب می گردند.
  • در این ایستگاه ژاپاس بند و ژاپاس نصب گردیده و لاستیک دور درب ها نیز متصل می گردد.
  • در این ایستگاه رگلاژ درب های بغل و سیلرکاری اطاق انجام می شود.
  • در این ایستگاه قفل کاپوت نصب شده و پس از آن جلو پنجره نیز نصب می گردد و سرانجام کاپوت نصب گردیده و رگلاژ می گردد.
  • در این ایستگاه دیگر تقریباً کار مونتاژ تمام می شود و این ایستگاه بیشتر جنبه تزئینات داخلی را به عهده دارد و در آن آئینه و آفتابگیر نصب گردیده و پشتی آهنی صندلی های جلو نیز نصب می گردند.

لینک دانلود ...