تحقیق عقل سالم در بدن سالم (2)

تحقیق درمورد عقل سالم در بدن سالم 6 ص

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 7

عقل سالم در بدن سالم

اگر بخواهیم نیازهای انسانها را طبقه‏بندی کنیم، ورزش، جزء نیازهای ثانویه است. این نوع نیازها پس از نیازهای اولیه مانند نیاز به هوا، آب، غذا و استراحت، در مرحله بعدی قرار دارند. برآوردن نیازهای ثانویه، باعث زندگی بهتر و بقای سالم‏تر انسان و کلاً جانوران می‏شود. با این مقدمه کوتاه، به نقش ورزش در کسب مهارتهای فردی و اجتماعی می‏پردازیم. ورزش که امروزه به شکلها و نامهای مختلف و به صورت سازمان یافته وجود دارد، در شکل ابتدایی‏اش به شکل بازی در کودکان و حتی جانوران دیده می‏شود. به عنوان مثال، یک کودک، پس از برآوردن نیازهای اوّلیه، تمایل به بازی، کنجکاوی و تحرّک دارد. بازی و تحرّک در کودک، نقش مؤثری در به دست آوردن تواناییهای جسمی و مهارتهای فردی دارد. بازی، مانند تمرینی است برای آماده شدن در پاسخگویی به عوامل محیطی و انسانی. این نوع مهارتها به صورت تک بعدی در جانوران دیده می‏شود؛ امّا در انسان، فراتر از این است. انسان، علاوه بر بازیهای بدنی، از بازیهای ذهنی و فکری نیز غافل نیست. بازیهای فکری و حتی جسمی، باعث تقویت قوّه یادگیری و پرورش روح و جسم می‏شوند. ورزش هم در اصل، همان بازی جسمی و فکری است که دارای قواعد و مقررات ویژه‏ای است. ورزشهای جسمی مثل فوتبال، تنیس، کشتی، شنا، و… ورزشهای فکری مثل یوگا، شطرنج، و… و هر نوع ورزش دیگر، تقویت قوای جسمانی و فکری را به دنبال دارند.

ورزش و سلامت تن و روان

امروزه خبرهای فراوانی در جراید به چشم می‏خورند که بر مبنای پژوهش و تحقیقات دانشمندان و متخصّصان است. این خبرها حاکی از تأثیر ورزش بر سلامتی جسم و روان است. اشاره به چند مورد از آن خالی از لطف نیست: پژوهشگران دانمارکی می‏گویند: کسانی که به طور منظم پیاده‏روی می‏کنند و یا تمرینهای نسبتاً سنگینی انجام می‏دهند، هفت سال بیشتر از کسانی که چنین کاری انجام نمی‏دهند عمر می‏کنند. آنها دریافتند که میزان مرگ، در میان مردانی که چند سال پیاده‏روی کرده بودند، در مقایسه با مردانی که بیست سال تحرّکی نداشتند، به یک سوم رسیده است. مدیر این پژوهش پیتر شنوهر که متخصّص بیماریهای قلب است می‏گوید: برای سلامتی، مقداری فعالیت بدنی مفید است. این پژوهشگر معتقد است: کسانی که بی‏تحرک‏اند در وضعیت فیزیکی ضعیفی قرار دارند… باید با سرعت زیاد پیاده‏روی کرد؛ چون این کار، تأثیر بیشتری روی بدن می‏گذارد. (1) بسیاری از بیماریها مثل افسردگی، دیابت، فشار خون و بیماریهای قلبی با ورزش و نرمش قابل پیشگیری است. (2) شنا باعث شادی و نشاط انسان می‏شود. آب‏تنی و حرکت در آب، به خاطر خنک‏کنندگی، نشاط جسم و شادی روح را به همراه دارد و به پوست نیز طراوت و زیبایی می‏بخشد. آثار ماساژدهندگی آب، باعث کم شدن فشارهای ناشی از خستگی روزانه و تمدّد اعصاب می‏شود و آرامش خاطر را به انسان باز می‏گرداند. (3) ورزش، باعث تمرکز حواس می‏شود و قدرت اندیشیدن را زیاد می‏کند. تحقیقات نشان داده است که کاهش یا افزایش فشار خون ناشی از ورزش، وابسته به تداوم یا قطع برنامه‏های ورزشی است. (4) با این حساب، می‏توان نتیجه گرفت که ورزش، سلامتی را به ارمغان می‏آورد و کسی که جسم و روان سالمی داشته باشد، در کسب مهارتهای فردی و اجتماعی موفق‏تر است.

ورزش و اعتماد به نفس

برخورد با مشکلات و وقایع گوناگون زندگی و همچنین سازگاری با محیط، نیاز به اعتماد به نفس بالایی دارد. یکی از خصیصه‏های انسان سالم، داشتن همین اعتماد به نفس بالاست که شادمانی را نصیب او می‏کند و به او کمک می‏کند تا تمایلات ناهنجار و پرخاشگرانه خود را مهار کند. یکی از راههای کسب اعتماد به نفس، ورزش است. شخص با اطمینان، به آسانی می‏تواند بر مشکلات چیره شود. آلن شیرر، فوتبالیست انگلیسی، مهم‏ترین عامل موفقیت خود در مشکلات را اعتماد به نفس می‏داند. او می‏گوید: در فوتبال، تکنیک و تاکتیک نقش مهمی دارند؛ اما مهم‏تر از اینها خودباوری است. اگر بازیکن این خصیصه را نداشته باشد، قطعاً موفق نخواهد بود. بسیاری از کارهایی را که فکر می‏کردم نمی‏توانم انجام دهم، با کسب اعتماد به نفس و قوّت قلب، به راحتی از عهده آن برآمده‏ام.

ورزش و مهارتهای اجتماعی

بسیاری از جوانان برای رهایی از انزوا و تنهایی و کسب نوعی هویت گروهی، دوست دارند به گروههای دوستان بپیوندند. این کار به آنها احساس هویت و دلبستگی می‏دهد. علاقه مشترک آنها به باشگاههای ورزشی، بخصوص به تیمهای فوتبال، نشان از این وضعیت دارد. کسب مهارتهای اجتماعی هم در گرو همین اجتماعی بودن و علاقه‏مند بودن به یک تیم ورزشی است. با این وضع، شخص می‏تواند به راحتی با اجتماع رابطه برقرار کند و از آن، تأثیر بگیرد یا بر آن تأثیر بگذارد. علاوه بر اینها بین شخص و جمع دوستانه یا هواداران و بازیکنان یک تیم، همذات‏پنداری و همانندی ایجاد می‏شود. این همذات‏پنداری به شخص، احساس امنیت می‏بخشد؛ احساس امنیتی که با پشتوانه اجتماعی بودن و در جمع ورزشی بودن ایجاد می‏شود. در ورزشهای گروهی هم شاهد این مهم، بین ورزشکاران هستیم. ورزشکاران در ورزشهای گروهی، دوستی، تعاون، همانندی و همکاری را ناخودآگاه می‏آموزند که بعد تبدیل به مهارتهای خُلقی و رفتاری می‏شود. آنها سعی می‏کنند با همکاری یکدیگر به هدف مشترکشان برسند. مهم‏تر از همه، ورزشهای گروهی باعث شناخت فرهنگها و قومیتهای متفاوت به یکدیگر می‏شود. علاوه بر این، یک ورزشکار می‏تواند به نقش خود و نقش دیگران در جامعه و یا در گروه پی ببرد.

دین و ورزش

در دین مبین اسلام، بزرگان دین توصیه‏های زیادی به ورزش کرده‏اند. از بین آنها می‏توان به احادیثی که از پیامبر (ص) رسیده اشاره کرد که نشان‏دهنده اهمیت ورزش و تأثیر آن بر جسم و روح است. ورزشهایی مثل تیراندازی، اسب‏سواری و شنا: بر شما باد تیراندازی، که همانا بهترین سرگرمی برای شماست. محبوب‏ترین سرگرمی نزد خداوند بزرگ، اسب‏سواری و تیراندازی است.

لینک دانلود ...